Opportunisterne - Besættelsen som forretningsmodel

Nazityskland udnytter dygtigt filmmediet til propaganda – og den tyske filmindustri renses for jøder. Men det forhindrer ikke danske filmfolk i at indgå tætte samhandelsaftaler og i et gå på kompromis og ”ofre sine egne”. Jeg vil naturligvis stadig i de film, der hører under mig, ikke benytte mig af skuespillere, der på én eller anden måde beskæftiger sig tyskfjendtligt eller er ikke-arier. Desværre måtte jeg i min sidste film – Afsporet – der er den samlede danske presse blev betegnet som den bedste danske film, der endnu er fremstillet, benytte en ikke-arisk skuespillerinde – Illona Wieselmann, da jeg ellers ikke kunne få manuskriptet. (Henning Karmark/ASA) Også Nordisk Film står i et moralsk vadested. Det kan bedst betale sig økonomisk at tækkes tyskerne. De forsøger at f.eks. at skaffe sig monopol på at udleje tyske film – og da det ikke lykkes – står de i stedet bag en nazistisk ugerevy – og lader en velhavende tysk parfumefabrikant OG nazist bosat i Danmark – overtage direktørposten. Skrevet og fortalt af Berit Freyheit Her finder du en litteraturliste. Københavns Biblioteker - LYD på Facebook. 83

Om Podcasten

Bliv overrasket af fortællinger, der pirrer nysgerrigheden og udvider din forståelse af København, af Danmark, af vores fælles fortid. Københavns historie er fyldt med drama, intriger, gys gru og kærlighed - og uforglemmelige skikkelser, der har formet ikke kun byen, men også resten af Danmark. Perfekt til: Historieinteresserede, københavnere og byens gæster - og alle, der elsker en god historie. Skrevet og fortalt af Berit Freyheit, Københavns Biblioteker. Udkommer én eller to gange om måneden.